4 živly ponúkli pestrý program a spolu s Bratislavou predpremiéru rozprávky

65

Letný filmový festival 4 živly, ktorého 21. ročník sa uskutočnil v dňoch 7. až 11. augusta v centre Banskej Štiavnice, ponúkol okrem bohatého filmového programu zahŕňajúceho hrané, dokumentárne, animované a experimentálne filmy aj bohatý sprievodný program.

V kultúrnom priestore Eleuzína hovorili o súčasnosti a potenciálnej budúcnosti žurnalistiky. V spolupráci s časopisom Kapitál pripravili 4 živly tiež diskusiu venovanú číslam v nezávislej kultúre.

Súčasťou workshopu Ušami bola zas verejná prednáška o akustickej ekológii a terénnom nahrávaní zvuku a jeho využití v súčasnej hudbe. Český hudobný kritik, esejista, scenárista a lektor Pavel Klusák porozprával o princípoch tzv. field recordingu ako súčasti zvukového dizajnu a predstaví niekoľko akustických i video ukážok.

Výtvarné umenie dostalo zas na festivale priestor napríklad cez projekt Ukradená galerie. Tá počas 4 živlov vystavovať dielo Matúša Lányiho, ktorý vo svojej tvorbe venuje pozornosť exaktnému virtuálnemu prostrediu a našej viere v jeho liečivý potenciál. Na Námestí svätej Trojice bola zároveň otvorená Potulná galéria – projekt navštevujúci námestia, školy a festivaly, aby hravou formou a prostredníctvom diel výrazných slovenských výtvarníkov a výtvarníčok bojoval proti extrémizmu. Okrem toho 4 živly ponúkol i prezentáciu výsledkov platformy De/posium zameranej na výmenu poznatkov o súčasnom stave dizajnu a výskumných projektov so zameraním na materiál, procesy, udržateľnosť, sociálne kontexty a nové ekonomické modely. Jej aktuálny ročník hostil 20 dizajnérskych, umeleckých i vedeckých talentov z celého sveta, ktorých výsledky práce budú k dispozícii v priestoroch kultúrneho centra Banská St a nica Contemporary.

Na inom mieste nášho portálu píšeme o prezentácii nového DVD o dokumentárnom filme v 60. rokoch 20. storočia.

V sobotu 11. augusta uviedli v dvoch predpremiérach česko-slovenskú koprodukčnú rozprávku Hodinárov učeň českej režisérky Jitky Rudolfovej. Prvá sa odohrala krátko popoludní na festivale 4 živly v Banskej Štiavnici a druhá vo večerných hodinách na bratislavskej Magio pláži v rámci projektu Bažant Kinematograf. Na oboch bola prítomná delegácia, premietaní sa zúčastnila režisérka snímky Jitka Rudolfová a herci Michal Balcar a Dana Droppová, ktorí v novinke stvárnili ústredný mladý pár. Okrem mladej dvojice si v rozprávke zahrali i Viktor Preiss, Éva Bandor, Václav Neužil, Jaroslav Plesl, Jana Plodková, Pavlína Štorková, Miroslav Krobot a ďalší.

Netradičná rozprávka rozpovedá príbeh siroty Urbana, ktorého sa v útlom veku ujme lakomý majster hodinár. Hodinár to však nerobí nezištne, k jeho rozhodnutiu ho priviedlo najmä proroctvo dobrých duchov osudu Rodovíta a Rodovoja, podľa ktorých by mal Urban počas života prísť k veľkému bohatstvu. Hodinár teda vychová z Urbana svojho učňa. S čím však starý chamtivec neráta, Urban sa postupom času zamiluje do jeho dcéry Laury. Ich láska je vzájomná, a tak plánujú svadbu. Starému hodinárovi sa to ani vonkoncom nepáči, a tak vyšle Urbana do sveta, aby našiel zázračné hodinky, ktoré dokážu varovať pred smrťou, inak Lauru za ženu nedostane. Nik netuší, či také hodinky vôbec existujú, no Urban odhodlaný zabojovať o svoju milovanú, sa v nádeji a s otvoreným srdcom vydáva na cestu, na ktorej musí prekonať množstvo prekážok.

Hodinárov učeň je Rudolfovej prvá rozprávka. Ako sa vyjadrila samotná tvorkyňa, v porovnaní s inými súčasnými rozprávkami má podľa nej dekadentnejšiu atmosféru. „Je to taká viac dobrodružná rozprávka, v ktorej nie sú princovia ani princezné, ale hlavná postava, švárny junák, je zamilovaný do svojej milej. Je to taká rozprávka, kde sa deti budú chvíľu báť a chvíľu budú nadšené. Je to, nechcem povedať temné, ale v niečom možno trochu strašidelnejšie, než sme v poslednej dobe pri rozprávkach zvyknutí,“ uviedla Rudolfová v rozhovore pre agentúru SITA. „A tá rozprávka má zároveň, samozrejme, to klasické motto, že dobro zvíťazí nad zlom, no v tomto prípade je to zlo prezentované vlastne v roli čisto ľudskej, je to čisté ľudské zlo, čistá chamtivosť a akási snaha meniť daný osud, čo sa, samozrejme, nakoniec nikomu nevyplatí. To je vlastne aj taká verejná téma,“ dodala režisérka.

V oboch predpremiérach rozprávku uviedli v originálnom znení, do slovenskej distribúcie však poputuje predabovaná. Jediný, ktorému podľa Rudolfovej zachovajú autentický hlas, bude Viktor Preiss v úlohe hodinára. S Preissom, ako režisérka vzápätí priznala, pôvodne v obsadení vôbec nerátali. „Na pána Preissa sme sa spočiatku neodvážili ani pomyslieť, aj keď ho máme, samozrejme, všetci veľmi radi. Bolo to také opatrné. On už veľmi nechce prijímať nové role. Našu ponuku však napokon prijal a bola to výborná spolupráca, som za to rada,“ vyznala sa Rudolfová.

Preissom boli napokon očarení aj mladí herci. „Ja som na pána Preissa chodil ešte predtým, ako sme sa mali možnosť stretnúť, mnoho rokov do divadla a vždy som obdivoval jeho schopnosť práce so slovom, s telom, s mimikou. Je to naozaj starý majster a navyše je aj skromný človek. Je pre mňa veľká česť zahrať si s ním,“ poznamenal predstaviteľ Urbana Michal Balcar. „Ja som si najviac užívala, keď som videla, ako si pán Viktor Preiss vytvára nejakú situáciu alebo scénu, ako sa so všeličím vyhrá, čo všetko do toho zapojí, do hlasu, nejakú intonáciu, mľaskanie… Vďaka tomu, že som ho mohla pozorovať, som pochopila, ako všetky aj tie najmenšie detaily vytvárajú filmovú postavu,“ usúdila Droppová, ktorá v príbehu stvárnila Lauru.

Rozprávku nakrúcali na rôznych lokáciách po celej Českej republike od konca augusta do novembra minulého roku. „Pre koprodukciu so Slovenskom sme chceli zahrnúť aj lokácie na Slovensku, no to sa nakoniec z organizačných dôvodov zrušilo. Aby sme však boli v rámci spolupráce ústretoví, volili sme aspoň obsadenie tak, aby bola jedna z hlavných postáv Slovenka,“ uviedla režisérka.

O kostýmy, ktoré mali každá hlavná postava a časť vedľajších šité na mieru, sa postaral Marek Cpín. Architektom rozprávky, ktorý sa však nedožil jej uvedenia, je Martin Kurel. „Je to pre nás veľký smútok. Jeho výber lokácií a zariadenie jednotlivých scén bolo úžasné, veľmi ho obdivujem za to, akým spôsobom pracoval. Táto rozprávka je mu preto venovaná,“ uzavrela Rudolfová.

Slovenská premiéra rozprávky je naplánovaná na 12. septembra.