Autorovi (aj) obálok verneoviek venovali novú knihu

44

Celoživotnú tvorbu grafického dizajnéra a výtvarníka Milana Veselého predstavuje knižná novinka. Monografiu nazvanú Plocha a priestor v dizajne venovanú autorovi obálok „verneoviek“, expozícií či plagátov pre hry Milana Lasicu a Júliusa Satinského predstavia v piatok v Bratislave. Agentúru SITA o tom za vydavateľov knihy – Slovenské centrum dizajnu (SCD) a Slovart informovala Daniela Grečnerová z agentúry House of Ukulele. Na prezentácii v Pálffyho paláci dielo predstavil vedúci Slovenského múzea dizajnu SCD Maroš Schmidt. Večer bol zároveň venovaný spomienke na Veselého.

Kniha sleduje tri základné oblasti Veselého tvorby – knižný dizajn a ilustráciu, plagátovú tvorbu a výstavníctvo. Úvodné texty ku kapitolám napísal teoretik umenia Bohuslav Bachratý a čitateľom v nich približuje ich dobový kontext. Vďaka spolupráci rodiny výtvarníka dotvára celkový obraz množstvo nikdy nezverejnených fotografií jeho diela a podrobný prehľad jeho tvorby. Prináša aj pohľad do súkromia a spomienku jeho blízkych – manželky, herečky Zity Furkovej a dcéry, grafickej dizajnérky Niny.

Významná osobnosť slovenskej i československej kultúry, výtvarník Milan Veselý (1. decembra 1939, Bratislava – 25. septembra 2015, Bratislava) od štúdií úžitkovej grafiky na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave (1954 – 1958) pôsobil v mnohých oblastiach výtvarnej kultúry. Tvoril v celej šírke grafického dizajnu – od knižnej až po tvorbu televíznej grafiky. Vynikal v oblasti výstavníctva, ktorému sa venoval od začiatku kariéry. Okrem krátkeho pôsobenia v Reklamnom podniku Praha bol po skončení štúdia v slobodnom povolaní, od roku 1990 podnikal. Za svoju knižnú tvorbu získal viaceré významné ocenenia.

Verejnosti sú zrejme najviac známe jeho obálky „verneoviek“ pre vydavateľstvo Mladá letá. Dal podobu celému dielu Julesa Verna vydanému v 70. a 80. rokoch. Spolupracoval so všetkými veľkými vydavateľstvami: Tatran, Pallas, Vydavateľstvo SAV, Smena či Slovenský spisovateľ.

Zaujal aj ako autor plagátov pre výstavy, divadlo aj film. Dal podobu niekoľkým ročníkom BIB – Bienále ilustrácií Bratislava. Navrhol plagáty pre Divadlo na Korze, Novú scénu, Slovenské národné divadlo, ale najmä pre Divadlo Astorka Korzo ’90. Prvé filmové plagáty sa viazali k filmom jeho spolužiaka zo Školy umeleckého priemyslu Juraja Jakubiska. Navrhol tiež logo a plagáty pre niekoľko ročníkov výstav Trenčín mesto módy a pre festival populárnej hudby Bratislavská lýra.

S výstavníckou tvorbou začal Veselý koncom 50. rokov v reklamnom podniku Merkur. Spolupracoval na podobe expozícií pre Svetové výstavy v Bruseli, Montreali a Ósake. Z jeho veľkých historických expozícií stojí za pozornosť stála expozícia v Pamätníku SNP v Banskej Bystrici z roku 2004 a stála expozícia múzea Mikuláša Konkolya-Thegeho vo hvezdárni v Hurbanove z roku 2006. Pre Slovenské národné múzeum pripravil expozície Prírodovedného múzea a Múzea židovskej kultúry. Rozsiahlu prácu pre Múzeum holokaustu v Seredi už nestihol dokončiť. Návrhy pre tri z piatich pôvodných barakov dokončuje jeho dcéra Nina. Pracoval pre Slovenskú národnú galériu a mnohé ďalšie inštitúcie.