Európa ocenila písmo Petra Biľaka pre celý svet

264

Slovenský dizajn má ďalší medzinárodný úspech, tentoraz patrí písmu pre celý svet od Petra Biľaka. Biľak a kolektív vyhrali v tohtoročnej Európskej cene za dizajn (The European Design Award – EDAWARDS). Európska cena za dizajn sa od roku 2007 udeľuje pre najlepšie práce v oblasti komunikačného dizajnu vytvorené na európskom kontinente.

Nie je výnimočné, že slovenský dizajnér získa cenu v celoeurópskej konkurencii, potvrdil pre agentúru SITA dizajnér Samuel Čarnoký. „Písma slovenských dizajnérov už viackrát získali prestížne ocenenia nielen v európskej, ale aj celosvetovej konkurencii. Spomenúť možno ďalšie písma od Petra Biľaka, napríklad Eureka (Bienále Brno, 2010) a Greta Text (TDC Award, 2007),“ konkretizoval pre SITA Čarnoký, ktorý patrí do mladej generácie dizajnérov písma či kníh. Doplnil, že v celosvetovom kontexte získali ceny písma od dizajnéra Ondreja Jóba publikované pod Biľakovou písmolejárňou Typotheque. Jóbove písma Klimax (2009), Odesta (2014), Woodkit (2015) boli ocenené v medzinárodnom kontexte na TDC Award (Type Directors Club) v americkom New Yorku.

Udeľovanie ocenení Európskej ceny za dizajn sa premieta do festivalu, ktorý sa každoročne koná v inom meste. Tento rok sa udeľovanie cien konalo v júni v poľskej Varšave. Široké spektrum súťažných kategórií zahŕňa rozličné oblasti komunikačného dizajnu, nevynímajúc dizajn písma. Hlavné ocenenie v kategórii Originálne textové písmo získalo písmo Ping, navrhnuté Petrom Biľakom v spolupráci so širším kolektívom autorov pre písmolejáreň Typotheque, priblížil nedávne ocenenie slovenského dizajnu písma Čarnoký v článku časopisu Slovenského centra dizajnu e.designum „The European Design Award ocenilo písmo pre celý svet – Ping od Petra Biľaka“. Ako pre SITA doplnil Čarnoký, písmo Ping je inovatívne a originálne „v niektorých kresebných princípoch, ktoré sú pre toto písmo charakteristické, jednoťahová konštrukcia niektorých písmen, napríklad a, d, p, b či q. Najvýraznejším prínosom je však jeho všestranná použiteľnosť naprieč rozličnými jazykmi a písmovými systémami, čo ho robí naozaj univerzálnym písmom pre takmer celý svet“. Písmo Ping podporuje nielen stovky jazykov založených na latinčine, ale aj arabčinu, arménčinu, čínštinu, cyriliku, gréčtinu, kórejčinu, hebrejčinu a japončinu, napísal Čarnoký.

Udelenie tohtoročnej Európskej ceny za dizajn písmu Ping Petra Biľaka a jeho tímu možno podľa Samuela Čarnokého vnímať ako potvrdenie kvality a talentu našich tvorcov. „Určite je to aj dôležitý impulz smerom von, aj keď v prípade Petra Biľaka tu môžeme polemizovať o tom, či je vo svete vnímaný ako slovenský alebo skôr holandský tvorca, keďže dlhodobo žije a tvorí v Holandsku, v Haagu,“ myslí si Čarnoký, ktorý verí, že tieto úspechy môžu byť dobrým impulzom a motiváciou pre ďalších dizajnérov.

Foto: e-designum Slovenské centrum dizajnu