Melos-Étos ukazuje v súčasnej hudbe konflikty sveta

54

Konfliktom súčasného sveta a nedávnej minulosti je venovaný festival súčasnej hudby Melos-Étos. Okrúhly 15. ročník medzinárodného festivalu sa začal v piatok 8. 11. a do 15. novembra prinesie 11 koncertov v Bratislave a v Piešťanoch. Ako ďalej agentúru SITA informovala Veronika Štubňová z Hudobného centra, festival je od roku 1991 najväčšou prehliadkou súčasnej hudobnej tvorby. Vystúpia na ňom sólisti, komorné ansámble i väčšie telesá. Nemalý priestor v rámci tohtoročného programu dostanú diela multimediálneho charakteru.

Dramaturgia festivalu sleduje dve základné línie. Festival, ktorý sa profiluje ako autorský, dáva domácim autorom príležitosť premiérového uvedenia ich diel v rámci festivalových koncertov. Druhou líniou je propagácia domácej a najnovšej zahraničnej hudby v podaní špičkových interpretov a súborov zo Slovenska a zahraničia. Jeho 15. ročník prinesie 11 koncertov, vyše 40 diel, osem svetových a 25 slovenských premiér. Predstavia sa na ňom domáce a zahraničné súbory špecializujúce sa na interpretáciu súčasnej hudby. Okrem ambície predstaviť novú alebo doteraz na Slovensku nehranú hudbu sa podľa riaditeľa Hudobného centra a člena festivalového výboru Igora Valentoviča organizátori festivalu tematicky zamerali na konflikty súčasného sveta a minulosti. Diela uvedené v rámci programu reagujú napríklad na boj černošskej menšiny 50. rokov 20. storočia za svoje práva, na revolučné obdobie novembra 1989, ekologické dôsledky ľudskej činnosti, ale aj na migráciu a ďalšie problémy súčasného sveta, informovala ďalej Štubňová.

Festival otvoril koncert Slovenskej filharmónie (8.11.), na ktorom sa pod taktovkou maďarského dirigenta Zsolta Nagya predstaví v sprievode domáceho orchestra slovenský klarinetista Martin Adámek. Tretí festivalový deň (10.11.) patril domácim interpretom. V sídle Galérie mesta Bratislavy v Mirbachovom paláci uvedol gitarový recitál Ondrej Veselý a v Malom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu vystúpilo zoskupenie Quasars Ensemble s poľskou speváčkou Joannou Freszelovou a americkým flautistom Ericom Lambom. Koncertné sály Slovenského rozhlasu ožijú (11.11.) súčasnou hudbou vďaka vystúpeniam slovenského EnsembleSpectrum a medzinárodného PHACE Ensemble.

Práve PHACE Ensemble je jednou z hviezd tohtoročného festivalu. Súbor charakterizuje objavovanie nových zvukov. Doteraz premiéroval viac ako 200 diel a vystupuje v známych sálach a na festivaloch ako Avignon Festival, Berliner Festspiele či King’s Place London. Na Melos-Étos uvedie video-operu pre soprán, ansámbel, multimediálnu projekciu a elektroniku An Index of Metals od Fausta Romitelliho. Skladbu Györgya Kurtága Kafka-Fragmente, ktorá patrí k jeho najrozsiahlejším, a zároveň má najviac miniatúrnych dielov – fragmentov, predstavia návštevníkom v slovenskej premiére (12.11.) sopranistka Eva Šušková a huslista Milan Paľa. Po koncerte Ansámblu Asynchrónie (13.11.) venovanom starším skladbám bude nasledovať vystúpenie známeho belgického kvinteta Het Collectief v obsadení flauta, klarinet, husle, violončelo a klavír. Rezidenční umelci Rádia Devín v zložení Martin Adámek (klarinet), Zuzana Biščáková (klavír), Jossalyn Jensen (viola) a Štěpán Filípek (violončelo) na festivale predvedú program zložený z diel Boška Milakovića, Györgya Kurtága, Bélu Kovácsa, Jozefa Kolkoviča a Huwa Watkinsa.

Záverečný koncert festivalu (15.11.) je vyhradený izraelskému súboru Meitar Ensemble. Zoskupenie uvedie icon-sonic operu Fuga Perpetua od izraelského skladateľa Yuvala Avitala. Dielo je reakciou na aktuálne spoločenské dianie vo svete, konkrétne na problematiku utečencov. Nové poňatie opery zaznie na festivale v slovenskej premiére. Na jeho uvedenie vybrali špeciálny priestor, zrekonštruovanú priemyselnú pamiatku Elektrárne Piešťany.

Festival Melos-Étos sa koná každé dva roky od roku 1991 a je najväčšou slovenskou prehliadkou domácej a zahraničnej súčasnej tvorby. Jeho zrod bezprostredne súvisí s udalosťami novembra 1989, ktorý uvoľnil reštrikcie v oblasti hudobných dramaturgií, poetík a ideových okruhov vtedajšej tvorby a hudobných podujatí. Názov festivalu, ktorý navrhol v roku 1991 skladateľ Roman Berger, vysvetlil v skratke prvý predseda festivalového výboru Ilja Zeljenka: „Hudba, umenie vôbec a akákoľvek tvorivá činnosť nemôže byť stimulovaná ani ideologicky, ani trhovo. To, že sa v názve festivalu objavilo Melos-Étos chce zdôrazniť etické, humanistické poslanie hudby vo svete.“