Nad aktuálnou hrou Slovenského komorného divadla v Martine Komédia aj tragédia

90

Pavel Kyrmezer: Komedia česká o bohatci a Lazarovi                          Réžia a hudba: Lukáš Brutovský, scéna: Juraj Kuchárek, hrajú: Tomáš Mischura, Daniel Žulčák a ďalší, premiéra v Slovenskom komornom divadle Martin 25. januára 2019

Keď evanjelický kňaz Pavol Kyrmezer a učiteľ písal svoju hru, moralitu – lebo takáto je vo svojom zameraní a určite aj v zmysle jeho spoločenského pôsobenia v oboch profesiách – renesancia kvitla. Naopak, vädla etika a morálka… Keď Kyrmezer písal svoju hru – za mnohé roky sa dočkala mnohých naštudovaní, ako prehľadne uvádza kvalitný bulletin – chcel (hlavne) veriacich ponaučiť. Prostredníctvom hry podľa evanjelia sv. Lukáša, v ktorej nepremenil biblické podobenstvo iba na dialógy, ale pridal sociálnu kritiku. V hre o lakomom Cresovi, ktorý neobdaruje biedneho Lazara, hoci môže. Pri poslednom súde sa, pravdaže, ukáže, komu Pánboh dáva za pravdu. Možno napohľad jednoduché, ale, žiaľ, stále aktuálne. Ba čoraz aktuálnejšie, stačí sa pozrieť na splošťovanie vzťahov a prejavov všade okolo nás a veľakrát aj v nás.                                                    Keď režisér hre plnej protikladov nechal archaický jazyk, no postavy premietol do archetypov súčasnosti, urobil dobre. Gorily boháčových sluhov, Lazar ako zanedbaný žobrák s neodmysliteľnou igelitkou a Cresus ako požívačný a nad mieru egoistický zbohatlík… Nie, to sa nepozeráte na správy v ktorejkoľvek televízii, ale na hru spred stáročí!                                                                                                                          Ozaj, Cresus! Tak pre tvorivý tým (režiséra, scénografa aj výtvarníka), ako aj pre diváka enormne sebastredný egoik v paradoxne fascinujúcom podaní Tomáša Mischuru. Povestného priam malého veľkého muža (s až napoleonskými atribútmi), ktorého mastnota vlastného piedestálu „šmykne“ až do samotného pekla. Čerta (sic!) mu bolo platné, že na pódiu odhalil sám sebe nadrozmernú zlatú bustu, že sa nebál ani Smrti (a smrti)…              Martinské divadlo ponúka vynikajúci zážitok, Podľa názvu komédiu, podľa obsahu tragédiu. Každopádne inscenáciu hry, ktorá akoby preletela bez akejkoľvek ujmy na posolstve ponad čas, aby súčasníkovi otvorila oči. No a potom vidomému (bodaj by ich bolo čo najviac!) ukázala, kto je v skutočnosti „bohatec“ a kto Lazar.

Smrť (Lucia jašková) a bohatec (Tomáš Mischura) v martinskej inscenácii divadelnej klasiky

Foto: Braňo Konečný