Zomrel literárny historik, kritik a prozaik Tomáš Winkler

61

Ako informovala TASR, v Bratislave vo veku 81 rokov zomrel v pondelok 19. apríla literárny historik, kritik a prozaik Tomáš Winkler (na archívnej fotografii). Agentúre to potvrdila hovorkyňa Matice slovenskej, teda inštitúcie, v ktorej tento plodný literát a organizátor kultúrneho života strávil veľkú časť zmysluplne prežitého života. Teda, presnejšie povedané, keď mohol…

Tomáš Winkler sa narodil 3. januára 1940 v Lopeji. Vyštudoval Vysokú školu pedagogickú v Bratislave (odbor slovenčina – dejepis). Až na roky normalizácie po celý život pôsobil v Matici slovenskej v Martine. Tam pracoval v literárnom archíve, potom sa stal riaditeľom Národnej knižnice MS. Bol zástupcom šéfredaktora časopisu Matičné čítanie. Pre svoje politické postoje koncom 60. rokov musel z MS odísť a nesmel publikovať. Zamestnal sa ako robotník a neskôr dispečer na stavbách priehrad Liptovská Mara a Čierny Váh. Venoval sa výskumu dejín MS, na túto tému napísal napríklad knihu Matica slovenská v rokoch 1919 – 1954. Z jeho viacerých personálnych monografií, venovaných významným osobnostiam národných dejín, je známa napríklad historická knižná esej o Jozefovi Miloslavovi Hurbanovi Perom a mečom, knihy literatúry faktu Cesty na popravisko a Kto proti osudu (spoločne s Petrom Štrelingerom), ako aj román Dlho budeme mŕtvi, ktorý je autentickým svedectvom o živote politicky a spoločensky prenasledovaných občanov v rokoch normalizácie.

Tomáš Winkler bol aj dlhoročným aktívnym a platným členom Spolku slovenských spisovateľov. Týmto sa aj redakcia Kultúrno-literárneho týždenníka, ako internetového časopisu najstaršej a najpočetnejšej profesijnej spisovateľskej organizácie na Slovensku, pripája k mnohým kondolujúcim a vyslovuje úprimnú sústrasť smútiacim pozostalým.
Česť pamiatke Tomáša Winklera!
Posledná rozlúčka, pri dodržaní všetkých pandemických opatrení, sa uskutoční v piatok 23. 4. popoludní na Národnom cintoríne v Martine.
Podrobnejší pohľad na život a dielo Tomáša Winklera nájdete v najbližšom vydaní nášho časopisu v piatok 30. 4. 2021.